Pixie – Η Pamela Colman Smith και τα Ταρώ – Α’ Μέρος

Colman magick occult astrology Το ημερολόγιο δείχνει 16 Φεβρουαρίου 1878 και βρισκόμαστε στο Λονδίνο, στον αριθμό 28 της οδού Belgrave. Η Pixie πήρε την πρώτη της ανάσα στην Γη, κι ας αμέλησαν να σημειώσουν στο πιστοποιητικό πού κοιτούσαν οι δείκτες του ρολογιού. Λίγες ώρες αργότερα η Σελήνη παρέα με τον Ουρανό στον Λέοντα, έντυναν την νύχτα με την εκτυφλωτική τους λάμψη, σε μια Έκλειψη Σελήνης.

Να σας συστήσω το Υδροχοϊκό «ξωτικό»: η Pamela Colman Smith! Ίσως το όνομα δεν σας λέει κάτι. Όμως αν έχετε ασχοληθεί με τα Ταρώ, σίγουρα το «παιδί» της έχει καταγραφεί στη μνήμη σας. Το 1909, η PCS σχεδίασε τις 78 κάρτες του περίφημου Rider-Waite Tarot deck, φέρνοντας ξανά τα Ταρώ στην επιφάνεια!

Φιλοτέχνησε θεατρικούς καταλόγους, εικονογράφησε έργα μεγάλων ποιητών και συγγραφέων (William Butler Yeats και Bram Stoker ανάμεσά τους), έγραψε δικά της ποιήματα και παραμύθια επηρεασμένα από τις λαϊκές παραδόσεις της Τζαμάικα. Εργάστηκε ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος, περιοδεύοντας με το Lyceum Theater Group του Λονδίνου, όπου η Αγγλίδα δραματική ηθοποιός Ellen Terry την βάφτισε “Pixie”. Το προσωνύμιο αυτό της άρεσε καθώς η ίδια αγαπούσε τα αερικά, έτσι υιοθετήθηκε από τον περίγυρό της.

Στα έργα της διακρίνεται ο ρομαντισμός και η απλότητα, ακόμα και μια παιδικότητα που καθόλου δεν στερούνταν συμβολισμών. Είναι ενδεικτική η απάντησή της, όταν ρωτήθηκε πώς διαβάζει κανείς τα Ταρώ: «Κοίτα την κάρτα και παρατήρησε πώς νιώθεις. Τι βλέπεις και τι σε κάνει αυτό να σκέφτεσαι;» Δεν χρειάζεται πολλή ανάλυση, κατά την PCS. Χρειάζεται να μπεις στην εικόνα και να την αισθανθείς.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα της δουλειάς της ήταν η επίδραση της «συναισθησίας». Η διασταύρωση των αισθήσεων, όπου τα όρια της ακοής, της όρασης και της όσφρησης συγχέονται και παντρεύονται μεταξύ τους. Η ιδιότητα αυτή ιντρίγκαρε τον φωτογράφο και γκαλερίστα Alfred Stieglitz, ώστε το 1907 φιλοξένησε για πρώτη φορά έκθεση ζωγραφικής στην γκαλερί του, στη Νέα Υόρκη. Το έκθεμα; Τα έργα της Pamela Colman Smith, μιας γυναίκας ζωγράφου που αποτύπωνε αυτό που της «εμφάνιζε» η μουσική.

colman art astrology Μ’ έναν δυναμιτισμένο χάρτη και τον Ήλιο στον Υδροχόο, ήταν εις βάθος ιδεαλίστρια, αγωνιζόμενη μέσα από τα έργα της για τα δικαιώματα των γυναικών, υποστηρίζοντας δημιουργικά το κίνημα και το ατελιέ Suffrage. Από το 1903 ως το 1906 διατηρούσε αρχικά ένα περιοδικό (The Green Sheaf) κι αργότερα έναν ομώνυμο, μικρό εκδοτικό οίκο όπου παρουσίασε γυναίκες συγγραφείς και ποιήτριες απ’ όλο τον κόσμο.

Ο χάρτης της δείχνει μια γειωμένη και συνάμα αιθέρια φύση, με μεγάλη φαντασία, ευφυία και διαίσθηση. Φημολογείται πως οι γονείς της ήταν ακόλουθοι των διδαχών του Σβέντενμποργκ, επομένως ήταν καταγεγραμμένο το γονίδιο του εσωτερισμού και της πνευματικότητας. Το 1901 και μέσω του Yeats, έγινε μέλος του Ερμητικού Τάγματος της Χρυσής Αυγής στο Λονδίνο (Hermetic Order of the Golden Dawn), όπου γνώρισε σημαντικές προσωπικότητες του χώρου, όπως τον Aleister Crowley και τον Arthur Edward Waite.

Μολονότι πολλά μεγάλα ονόματα βρέθηκαν στον δρόμο της Pamela, η ίδια δεν κατάφερε ν’ αναγνωριστεί όσο ζούσε. Κατέβαλλε μεγάλες προσπάθειες και δεν το έβαζε κάτω, όμως είχε διαρκώς αναποδιές και οικονομικές δυσκολίες, φεύγοντας από αυτό τον κόσμο με αρκετά χρέη στις πλάτες της, στις 18 Σεπτεμβρίου 1951 στο Bude της Κορνουάλης.

Το «παιδί» της, η Ταρώ Waite-Smith όπως ορθώς αποκαλείται πλέον, έχει πουληθεί ως σήμερα σε πάνω από 100 εκατομμύρια αντίτυπα! Η ίδια δεν το έζησε αυτό, δεν είχε ποτέ πνευματικά δικαιώματα και είχε πληρωθεί σχεδόν συμβολικά για τον σχεδιασμό.

tarot colman artist

Αφετηρία: βασικά αστρολογικά στοιχεία

tarot colman astrolgyΧωρίς ώρα γέννησης, λείπει ο ωροσκόπος/ανατέλλον ζώδιο, η σημαντική οικοθεσία με τους τομείς επιρροής και η ακριβής θέση της Σελήνης. Πάραυτα, η ενέργεια της Σεληνιακής Έκλειψης την είχε πλήρως ποτίσει, ή ακόμα καλύτερα κάψει αφού πρόκειται για Σελήνη του Λέοντα.

tarot occult astrologyΜε τις αντιθέσεις σε Λέοντα-Υδροχόο και μια τετράδα πλανητών στον Ταύρο, η PCS είχε έντονη την σταθερή ποιότητα. Ξέρετε τι λέμε για τα σταθερά ζώδια, ε; Έχουν σιγουριά, λειτουργούν μεθοδικά και χωρίς βιασύνη, τείνουν προς το πείσμα και την απολυτότητα, δεν συμπαθούν τις αλλαγές και ενίοτε είναι επιρρεπή στην στασιμότητα. Λοιπόν, γεννημένη στην συγκεκριμένη έκλειψη με την συμμετοχή του Ουρανού, η μόνη σταθερά είναι πως ΔΕΝ υπάρχει σταθερά! Υπάρχει πάθος, διάθεση να πάει κόντρα στο κατεστημένο, εκκεντρικότητα και μια πηγαία ανησυχία

Η δημιουργία ήταν η δική της σταθερά. Λέγεται πως της άρεσε να κάθεται μέχρι το μεσημέρι στο κρεβάτι, απορροφημένη σε σκέψεις, φαντασίες και οράματα, κι έπειτα να δημιουργεί υπό το φως λαμπτήρων και κεριών. (Εικόνα: The empress της PCS, σε αναπαράσταση από τον David Bowie.)

Τα Τέσσερα Στοιχεία, Φωτιά – Γη – Αέρας – Νερό, είναι αρκετά ισορροπημένα, δίνοντας πρόσβαση στις διαφορετικές διαστάσεις της ανθρώπινης φύσης: Πνεύμα και πάθος, Ύλη και αισθήσεις, Νόηση και επικοινωνία, Συναίσθημα/Ψυχή.

Πρώτη μας στάση: Ο Ερμής στον Υδροχόο

Πριν περάσουμε στην εκρηκτική Σεληνιακή έκλειψη, τον πυρήνα της PCS, θα κάνουμε μια στάση στον Ερμή στον Υδροχόο. Ευφυής και ευρηματικός, ιδεαλιστής, φιλοσοφημένος και στοχαστικός.

Σε τετράγωνο με τον Ποσειδώνα στον Ταύρο, ο Ερμής με την οξεία αντίληψη του Υδροχόου αποκτά μεγάλη διαίσθηση, μα και επικοινωνιακή δυσκολία. Γίνεται εκπληκτικός παραμυθάς. Θα μπορούσε εύκολα να ψεύδεται, αλλά η συνολική κατάσταση του χάρτη τονίζει την ειλικρίνεια και την περηφάνεια. Οι πνευματικές και μεταφυσικές αναζητήσεις, η φαντασία και η Συναισθησία αντικατοπτρίζονται από την σχέση Ερμή-Ποσειδώνα.

Ο Ερμής είναι επίσης σε μισό τετράγωνο με τον Κρόνο (μαθησιακές δυσκολίες ως παιδί) και πάει να τετραγωνίσει τον Άρη στον Ταύρο. Θα ανέφερα επιθετικό λόγο, ξεροκεφαλιά και απολυτότητα, όμως η Αφροδίτη και ο Κρόνος της Pamela «χορηγούν» τις όψεις αυτές, σβήνοντας την όποια επιθετικότητα ή φανατισμό με την ευαισθησία των ευμετάβλητων Ιχθύων.

Η κατάσταση του Ερμή (και οι γενέθλιοι οίκοι 3/9) επιδρά στο πώς αποκτούμε γνώσεις. Η Pamela προτιμούσε να παίρνει τις δικές της οδούς, εξού και παράτησε το Ινστιτούτο Pratt στα δυο έτη. Εξελισσόταν μέσω των πολυάριθμων ερεθισμάτων που λάμβανε, αρχικά κατά την προεφηβική της ηλικία στην Τζαμάικα, κι αργότερα μέσα από τον κοινωνικό της κύκλο και ομάδες που συμμετείχε. Είναι δύσκολο να βάλεις έναν Υδροχόο σε καλούπι.

colman astrological chart analysis

Επόμενη στάση: Ο Ταύρος και η Αφροδίτη στους Ιχθύς

colman art occult Η Pamela άνετα θα γινόταν μια διανοούμενη, μια αναρχική φιλόσοφος, αν δεν υπήρχε ο συνωστισμός στον Ταύρο. Άρης, Ποσειδώνας, Πλούτωνας και Χείρωνας. Στον γήινο και υλικό κόσμο του Ταύρου, διοχετευόταν η αυθεντικότητα του Υδροχόου και το πάθος, η θεατρικότητα του Λέοντα. Δεν υπάρχει κιτς διάθεση εδώ, καθώς η Αφροδίτη κυβερνά την πολυαστρία του Ταύρου από τον παραμυθότοπο των Ιχθύων, όπου συνυπάρχει με τον Κρόνο της δομής και των μορφών. Αυτή η σχέση της έδινε αγάπη για καθαρές δομές, χωρίς περιττά και δύσκολα χαρακτηριστικά. Η απλότητα που όσο την παρατηρείς, τόσο περισσότερο σου αποκαλύπτει τα πέπλα της και την πολυπλοκότητα που βρίσκεται πίσω από καθετί φυσικό και αβίαστο. Σαν την ίδια την Φύση. Έφτιαχνε επίσης θέατρα μινιατούρες!!

Η σύνοδος του Άρη με τον μεθυστικό Ποσειδώνα στον Ταύρο, την πυρπολούσε με περισσότερες ιδέες απ’ όσες μπορούσε να φέρει εις πέρας, κάποιες φορές οδηγώντας σε σύγχυση και πιθανώς απραγία. Η Αφροδίτη στους Ιχθύς, έδινε ευαισθησία, αγάπη, ενσυναίσθηση και ρομαντισμό. Καθώς όμως ήταν σε ανάδρομη πορεία, παρά την πανανθρώπινη αγάπη, την ωθούσε αργά προς την εσωστρέφεια και την ενδοσκόπηση. Όταν ο «αστρολογικός καιρός» απηύθυνε επίσημα το κάλεσμα, κοντά στα 40 της, πράγματι αποστασιοποιήθηκε.

Σελήνη και Ήλιος: ένας χάρτης εκλειπτικός

Η Pixie γεννήθηκε σε ακριβή αντίθεση του Ήλιου στον Υδροχόο με τον Ουρανό στον Λέοντα, με την Σελήνη να τρέχει να προφτάσει τον «σαματατζή» Ουρανό για μια έκλειψη-πυροτέχνημα αληθινό!

Η αντίθεση Ήλιου-Ουρανού πιστεύω πως λειτούργησε σαν δίκοπο μαχαίρι, ή ας το πω και φαύλο κύκλο. Ο Λέων είναι γενναιόδωρος με τους ακολούθους του. Ο Υδροχόος επίσης, κι ας μην το φωνάζει, ειδικά αν απευθύνεται σε ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Σε αντίθεση με το λιοντάρι, ο ιδεαλιστής Υδροχόος δεν ενδιαφέρεται να προσφέρει συγκίνηση και ψυχαγωγία για να λάβει θαυμασμό και δόξα. Θέλει να πρωτοπορήσει, να προβληματίσει τους άλλους ώστε να επέλθει αφύπνιση και εξέλιξη.

Θέλω να είμαι σίγουρη ότι σας αποτυπώνεται: Ο Ήλιος κυβερνά τον Λέοντα, ο Ουρανός στην μοντέρνα αστρολογία τον Υδροχόο. Η Pamela τους είχε αντίστροφα και αυτό τεχνικά αποτελεί έναν φαύλο κύκλο καθώς δυσκολεύονται να τροφοδοτήσουν ο ένας τον άλλον.

Ο Ήλιος στον Υδροχόο πάει κόντρα στην φυσική του λειτουργία. Το Εγώ γίνεται «Όλοι και Κανένας». Η λαμπερή, θερμή θωριά του μετατρέπεται σε ουδέτερα φιλική, απόμακρη σαγήνη. Λέων και Ήλιος είναι ο βασιλιάς. Υδροχόος και Ουρανός/Κρόνος είναι ο εκκεντρικός, αναθεωρητικός «αναρχικός». Πάντως, και οι δυο κρυφά αποζητούν τον έλεγχο.

Σε αυτή την εκπληκτική μου, σχεδόν Υδροχοϊκή αοριστία θα προσθέσω την Σελήνη στον Λέοντα. Θέλει να λάμψει, να μοιραστεί το πάθος, την αγάπη και την έμπνευσή της, εξού και η Pamela ήταν εξαιρετική στην θεατρική διήγηση και την συγγραφή παραμυθιών. Ο Λέων σχετίζεται με το θέατρο και τα παιδιά.

Το μείγμα της έκλειψης, με την «φιλική» συμμετοχή του Ουρανού, δείχνει ψυχικό πλούτο, δυνατή μνήμη και σύνδεση με το συλλογικό ασυνείδητο. Μαρτυρά όμως πως το Εγώ και η Ψυχή της Pamela ήταν σε σύγχυση, ψάχνοντας την ισορροπία και ταυτόχρονα την αποδόμηση. Ουσιαστικά, πρόκειται για έναν εξαιρετικά «καρμικό» χάρτη.

Παραθέτω ένα απόσπασμα από το βιβλίο της αγαπημένης μου Θεοδώρας Ντάκου, για όψεις του Ουρανού με τον Ήλιο/Σελήνη.

«Το χαρακτηριστικό είναι ότι σ’ όλες τις περιπτώσεις γωνιακής σχέσης, με οποιοδήποτε από αυτά τα δυο ουράνια σώματα, ο Ουρανός, δίνει στον άνθρωπο ένα μαγνητισμό που τον ξεχωρίζει, θετικά ή αρνητικά. Ο ηλεκτρισμός του πλανήτη έλκει περίεργα και ανεξήγητα, προκαλώντας το ενδιαφέρον και την περιέργεια, ενώ συγχρόνως υψώνει ένα αόρατο τείχος που χωρίζει τον άνθρωπο από τους άλλους και δίνει στον ίδιο την άνεση να παρατηρεί και να ερευνά τις αντιδράσεις των ομοίων του χωρίς να αναμιγνύεται μαζί τους».

Τελικός προορισμός: οι Δεσμοί της Σελήνης και ο Πλούτωνας

Οι Δεσμοί της Σελήνης είναι τα σημεία που δημιουργούν τις εκλείψεις. Ο Βόρειος Δεσμός (που στον αστρολογικό χάρτη μοιάζει με όρθιο πέταλο) δείχνει το «Πεπρωμένο», το σημείο όπου καλούμαστε να πάμε σε αυτή την ζωή. Ο Νότιος Δεσμός (αντεστραμμένο πέταλο) δείχνει πράγματα που γνωρίζουμε και μας είναι οικεία – ο εξοπλισμός με τον οποίο έχουμε έρθει εδώ. Επίσης, ο Ν.Δ. φανερώνει θέματα οικογενειακά/κληρονομικά ή και από προηγούμενες ζωές.

(Να σας θυμίσω ξανά την εικόνα του χάρτη.)

colman astrological chart analysis

Ο Νότιος Δεσμός της PCS ήταν στον Λέοντα, σε σύνοδο με τον Ουρανό και την Σελήνη. Η ψυχή (Σελήνη) αντλεί από το συλλογικό ασυνείδητο και ένα μεγαλοπρεπές παρελθόν. Μάλιστα, ο Ουρανός βρισκόταν σε σύνοδο με τον βασιλικό αστέρα Regulus. Η ίδια προερχόταν από αρκετά υψηλή κοινωνική τάξη. Οι γονείς της ήταν Αμερικανοί, με τον παππού (πλευρά πατέρα) να έχει διατελέσει δήμαρχος του Brooklyn. Πολλοί θείοι και θείες υπήρξαν καλλιτέχνες και διακοσμητές, κάποιοι αρκετά επιτυχημένοι. Εικάζω πώς μερικοί ήσαν λίγο αλαζόνες και πομπώδεις, ποιότητες που ένας Ουρανός στον Λέοντα χλευάζει κι ένας Ήλιος στον Υδροχόο οπωσδήποτε αποστρέφεται. Κι από εκεί ήρθε η Pamela.

Ο Νότιος Δεσμός στον Λέοντα και σε σύνοδο με τον Ουρανό, την τοποθετούσε με ευκολία σε κοινωνικούς κύκλους με μεγάλα ονόματα. Λόγω της φύσης της Έκλειψης, η ίδια ίσως διχαζόταν μέσα της – αφενός να τους επικρίνει, αφετέρου να θέλει να τους μοιάσει λίγο. Ο Ουρανός φημίζεται για τα αναπάντεχα που φέρνει στην ζωή, έτσι και η ίδια βίωνε έντονα όλες αυτές τις εμπειρίες. Πιθανώς άφησε ευκαιρίες να πάνε αναξιοποίητες.

Κατά κάποιο τρόπο, η μοίρα της Pamela την ωθούσε ν’ αφήσει την όποια επιδίωξη διασημότητας και λάμψης (Νότιος Δεσμός). Ο λόγος ήταν….

…Η Pamela καλούνταν να πάει στον Βόρειο Δεσμό με τον Ήλιο στον Υδροχόο, με σκοπό (Β.Δ.) να βρει τον αυθεντικό Εαυτό της και να φανεί το Εγώ. Κι ας γινόταν με την απόμακρη προσέγγιση του Υδροχόου.

colman astrology artΜε την ανάδρομη Αφροδίτη στους Ιχθύς να δίνει γλυκύτητα, ανιδιοτέλεια και εσωστρέφεια, η Τέχνη ήταν ο δρόμος να πλησιάσει τον σκοπό. Αντιπροσωπευτικές είναι οι περιβόητες βραδιές που διοργάνωνε στο σπίτι της για την μποέμ κοινότητα (η Υδροχοϊκή κοινωνικοποίηση γίνεται με ομάδες). Τους υποδεχόταν με φωτεινά, πορτοκαλί φορέματα και κόκκινα τουρμπάνια, όπως ο Ουρανός και η Σελήνη στον πύρινο Λέοντα πρόσταζαν. Μια περσόνα έπαιρνε τα ηνία, τραγουδώντας υπό το φως των κεριών προτού αρχίσει να τους διηγείται Τζαμαϊκανά παραμύθια. Ένας ασφαλής τρόπος αλληλεπίδρασης για την εξωγήινη Pixie. Η αλήθεια είναι πως πρέπει να ένιωθε συχνά μόνη, ότι είναι πράγματι εξωγήινη για τους άλλους, έχοντας το πάθος της Σελήνης στον Λέοντα, όμως και λίγη θλίψη που δείχνει η Αφροδίτη και ο Ερμής.

Ας περάσουμε στον Πλούτωνα. Από τον Ταύρο τετραγώνιζε τον Ουρανό και την Έκλειψη (δηλαδή Σελήνη και Ήλιο), προμηνύοντας μεγάλες μεταμορφώσεις, «μοιραίες» σχέσεις, ισχυρά άτομα που έρχονται στην ζωή της. Ψυχικά χαρίσματα μεν, ψυχικές αναταράξεις δε. Τόνιζε την ανάγκη ν’ αγωνιστεί σκληρά για να κατακτήσει τις μεγάλες φιλοδοξίες της, ενώ έκρυβε τάσεις αυτοκαταστροφής, που φαίνεται να λειτούργησαν ως αυτοσαμποτάζ στα οικονομικά.

Πλούτωνας και Σελήνη την ώθησαν ν’ αγωνιστεί για τα δικαιώματα των γυναικών, αναδεικνύοντας καλλιτέχνιδες και συγγραφείς. Ο Πλούτωνας σε τετράγωνο με την Σελήνη και τον Ήλιο αστρολογικά συνδέεται με πιθανό χαμό των γονιών σε νεαρή ηλικία. Πράγματι, έχασε την μητέρα στα 18 της, τον πατέρα στα 21, μένοντας ορφανή. Εκεί ήταν που την πήρε κοντά της η Ellen Terry, στον θεατρικό θίασο και τις περιοδείες τους.

Οι Δεσμοί της Σελήνης δείχνουν το Πεπρωμένο, ενώ πλανήτης που κάνει τετράγωνο με αυτούς βρίσκεται σε σημείο «Ελεύθερης Βούλησης». Σε αυτή την θέση, ο Πλούτωνας του DNA και της μαγείας, λειτούργησε ώστε η PCS να «ξυπνήσει» με τα δικά της σχέδια την Ταρώ, σε συνεργασία με τον Arthur Edward Waite. Οι διδαχές και οι συμβολισμοί του Hermetic Order of the Golden Dawn και του Eliphas Levi, υπήρξαν πηγές έμπνευσης και επιρροής.

colman art profile analysisΘα είχε φροντίσει κάποιος άλλος για την επανεμφάνιση των Ταρώ; Πιθανώς, κι αυτό είναι κάτι που θα φανέρωνε η σύγκριση των πλανητών με αυτούς της δημιουργίας των πρώτων Ταρώ, αν δεν απατώμαι της Sola Busca. Όμως, πιστώνεται στην Pamela Colman Smith, της οποίας το μονοπάτι την οδήγησε στο σωστό σημείο την σωστή στιγμή. Κι ας μην έμαθε ποτέ για την απήχηση των σχεδίων της. Αποθαρρυμένη, καθώς οι κόποι και οι ιδέες της δεν έβρισκαν οικονομικό αντίκρισμα, αποσύρθηκε στα 40 της στην Κορνουάλη. Της είχαν πει ότι εκεί ζουν ξωτικά – και η ίδια εγγυόταν ότι τα ένιωσε, τα μύρισε, τα άκουσε. Θα τους μίλησε, μέσα από την καρδιά, την ενσυναίσθηση και την συναισθησία της, και θα τους έφτιαξε ρουχαλάκια και καπέλα.

 

Στο επόμενο μέρος θα μπουν κι άλλα κομμάτια του παζλ. Θα δούμε την επιρροή πλανητών που μετά βίας ανέφερα σήμερα: τον Δία στον Αιγόκερω και τον Κρόνο στους Ιχθύς.

Όμως, αυτό που με ενθουσιάζει περισσότερο, είναι να σας ξεναγήσω σε ένα σύντομο χρονολόγιο της PCS και στο πώς οι πλανητικές διελεύσεις και άλλα συστήματα πρόβλεψης, έφεραν καθοριστικά γεγονότα στην ζωή ενός «εκλειπτικού» ξωτικού.

Πηγές:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *